luni, 19 aprilie 2010

Atelier manufacturier de SEO/SEM

Manualul incepatorului in SEO/SEM - Nu e pentru experti.


"Daca cineva iti GARANTEAZA ca iti poate aduce siteul imediat pe prima pozitie a motoarelor de cautare,  poti sa inchei discutia imediat. E o prostie. Iti pierzi timpul"
Daca cineva iti sugereaza ca ar putea sa iti asigure un loc fruntas in listele motoarelor de cautare pe domeniul tau, fii circumspect. Foarte circumspect. In foarte scurt timp SEO si SEM vor fi mai importante si vor costa mult mai mult decit designul, dezvoltarea si punerea in functiune a unui site masiv (nu doar mare). In unele domenii deja se intimpla. In Romania. De fapt in SEM s-a ajuns la noi in Romania sa se plateasca mai mult decit afara pe anumite cuvinte cheie. Si s-a ajuns bineinteles la sume de milioane de euro pe luna pe domeniu. Da, da ai citit bine, MILIOANE de euro pe luna pe domeniu de activitate. UAU nu? Pai ce mare chestie, sint domenii cu 10 linkuri sponsorizate, fiecare click 3 $, si trafic pe principalele cuvinte cheie din domeniu peste 350.000 vizitatori pe luna. Bine doar in perioada de sarbatori, in rest imparte suma la 3.
Anecdota e ca linkurile organice (nesponsorizate) au trafic mult mai mare oriunde in lumea asta, deci face sens sa investesti in SEO si SEM si nu in AdWords si AdSense. Si totusi nu se intimpla asta.

In primul rind ce e SEO, ce e SEM?

SEO  Search Engine Optimization se refera in primul rind la site, la cum e construit, cum arata cind e scanat de botii motoarelor de cautare , cit de accesibil este continutul si mai ales la ce face referire continutul pentru indexare.
SEM Search Engine Marketing se refera mai putin la site ci la ce faci prin preajma siteului. Eu ii spun joc de picioare.

In al doilea rind pentru ce facem SEO si SEM, pentru ce motoare de cautare? Google, Yahoo sau/si Bing. Sint usor incompatibile? Cumva intelegerea pe 10 ani intre Yahoo si Microsoft inseamna ca Yahoo practic nu mai are motor propiu de cautare?
Din experienta mea, adica Analitics si Awstats pentru siteuri romanesti, in Romania practic nu exista altceva in afara de Google. Stiu ca suna ca dracu dar asta e. Yahoo are 1% si Bing tot atit. Vorbim de site-uri romanesti pentru romani. Daca auzi vestita discutie despre cit de bun e Bing a lui Microsoft si cit de repede o sa-l prinda din urma pe Google poti linistit sa pleci de linga cei care discuta asta, iti pierzi timpul. Google are un nivel al inovatiilor si o viteza cu care le implementeza la care nici Yahoo, nici Microsoft nu au acces.
Dupa care discutia despre motoare de cautare se muta intre Google local si international (in unele cazuri 60%-40% in altele 70%-30%). In traducere Google.com e folosit masiv pentru cautarea locala in loc de Google.ro, o greseala sint de accord, dar o greseala la care trebuie sa fi atent. O greseala care iti poate folosi.
Google.ro are index diferit de Google.com asa ca rezultatele vor fi diferite.


Am vazut in ultimul timp greseli copilaresti facute de oameni destul de agili si chiar tehnici care inteleg foarte bine conceptul de motor de cautare si SEO.
- Pagini esentiale din site fara titlu si fara descriere.
- Descriere facuta gresit de genul "Suntem singura companie care TRALALALALALA"
        Pentru Google asta inseamna ca siteul va aparea la cautari pentru "Suntem", pentru "Singura", pentru "Companie" si daca mai e loc pentru "TRALALALALA". Oricum "TRALALALALA" va avea o relevanta scazuta.
- Nelistarea in directoare sau listarea in prea putine. Unul din concurentii pe care ii  supravegheam pentru un client a aparut intr-o zi cu 10.000 de listari in directoare. Bineinteles ca nu doar in Romania. A urcat imediat in rankingul Google vreo 10 pozitii. De pe 18 pe 8. Intre timp Google spune ca nu mai ia in seama directoarele dar asta cred ca e vrajeala. E mai complicat de atit. Mult mai complicat. Oricum listarea in directoare trebuie facuta.
- Backlinkurile de calitate sint la fel de importante ca o descriere buna a paginii. Fara linkuri CATRE site-ul tau nu existi nici in fata moatoarelor de cautare.


Exista SEO si SEM Whitehat adica curat, fara tactici murdare. Exista SEO si SEM Blackhat adica tactici murdare. Si exista SEO si SEM Bluehat, adica o combinatie intre cele doua.
Google nu uita. Daca ai facut timpenii, de genul Blackhat sau ai cumparat linkuri e posibil ca domeniul tau sa ajunga banat. Chiar daca isi schimba propietarul ramine banat. Asa ca mare atentie. E extrem de simplu sa iti banezi siteul si extrem de greu sa ii ridici interdictia.
Citeva metode care iti vor asigura depunctarea rapid: (adic NU fa asta)
 - Texte invizibile. Crawleri Google pot sa depisteze usor textele cu vizibilitate redusa. Depunctare garantata. (De ce? Texte ascunse pentru public pe care le vede doar motorul de cautare? Ha ha)
 - Repetitia continutului pe mai multe pagini. Dublarea continutului. Atentie la directoare. (de multe ori siteul a fost in teste intr-un director apoi a fost copiat in radacina si directorul original a ramas si el. Asta inseamna duplicarea continutului) Depunctare garantata.
 - Listarea in directoare sau in categorii gresite. Eu vind papusi si ma listez in toate categoriile de vinzare. Adica apar si la arme, de exemplu. Depunctare garantata.
 - Backlinkuri dubioase. Depunctare garantata.
Viteza de update a depunctari a crescut foarte mult. Acum citiva ani puteai sa incerci metode gresite saptamini in sir. Astazi mare minune daca nu te depuncteaza in citeva zile de facut prostii.


80-85% din paginile pe care Google incearca sa le indexeze sint spam, malware, blackhat, falsuri, furturi, etc.
Adica peste 80% din internet e in zona gri sau chiar neagra.
Incearca pe google.ro sa cauti cuvintele astea (care trebuie sa recunosti sint absolut normale):
cheie
ieftin
adobe
gratis
preturi
Uita-te bine pe prima pagina la fiecare. Nu-i asa ca e socant la Adobe? Pe prima pagina! Link catre keygenguru !! Bineinteles ca e malware(s-ar putea ca la timpul cind cititi acest articol lucrurile sa se fi schimbat dar intre 01.09.2009 - 01.12.2009 asa aratau)
In realitate aproape orice cuvint incerci te lovesti de spam/malware. Daca e un cuvint care vinde sau legat de ceva care se vinde e dezastru.
E razboi cu adevarat si Google pierde.
Google foloseste Trust/Authority of the Host Domain ca sa mai faca ordine in nebunia asta.
Din 10 octombrie 2009 Google a schimbat regulile din nou, au bagat Caffeine la inaintare, nu a mers bine, de la 1 ianuarie 2010 schimba regulile din nou. In cosul cu birfe sint cel putin 30 de variante despre ce urmeaza.
Ia auzi una:
In curind Google o sa foloseasca si viteza unui site pentru ranking
Asta e big news. Relevanta unui site legata si de viteza de raspuns a site-ului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu