duminică, 18 aprilie 2010

Mixerless 2 - Mixatul cu laptop si o intefata audio. Partea 2

LATENȚE

Destul de repede putem verifica că latențe de ordinul 8-10 milisecunde sînt suportate de majoritatea oamenilor în aproape toate aplicațiile muzicale. De fapt în sonorizarea unui concert pentru muzicienii de pe scenă latențe de 8-10 milisecunde sînt normale în domeniul analogic. Sunetul are viteza de 343 metri/secundă în aer. Asta înseamna 34 metri/zecime de secundă adica 3,4 metri/sutime de secundă (adică 10 milisecunde). 3,4 metri este o distanță normală pentru o scenă cu monitoare. Cu alte cuvinte dacă monitorul artistului e la 3,4 metri de el atunci omul aude cu o întîrziere de 10 milisecunde. Sau dacă monitorul e pe podea chiar în dreptul picioarelor și omul are 1,80 metri, distanța pînă la urechi e de aproximativ 1,70 metri adică exact jumătate din 3,4 metri rezultă 5 milisecunde întîrziere pentru un monitor pus chiar la picioare. Și asta se întîmplă în domeniul analogic. Mulți aud întîrzierea asta dar se pot obișnuii cu ea foarte repede. Urechea internă are tot felul de mecanisme de adaptare. Singura modalitate de a scapa de latența asta sînt sistemele in-ear dar asta e altă poveste.

Bun, ce se întîmplă în digital? Interfețele Firewire cele mai scumpe adaugă pe lanțul acustic în medie 2,5 milisecunde adică -> 1,5 milisecunde pe intrare (convertor AD-interfață firewire - cip firewire din computer) și în jur de 1 milisecundă pe ieșire (firewire- convertor DA). Asta înseamnă 2,5 milisecunde plus aproximativ 2,2 milisecunde în interiorul calculatorului/DAW-ului la 44,1 KHz sampling rate (96 samples). Cam 5 milisecunde pe ansamblu. În funcție de calculator și de cipul firewire din el și mai ales de softul folosit suma asta poate ajunge ușor și la dublu. Pe laptop eu am 5,5 milisecunde, pe calculatorul mare 8ms (cu Windows 7, na! )  Am ramas uimit că un soft de mixat în timp real SAC (softwareaudioconsole) introduce aprope 7 milisecunde în plus în lanțul audio. Se descarcă softul de verificat latența ASIO CEntrance ASIO Latency Test Utility  http://www.centrance.com/products/ltu/ Se leagă un cablu audio din intrare în ieșire- buclă exterioară și softul spune exact cît e latența întregului lanț  ADC - firewire - DAW - firewire - DAC

Unele interfețe cum ar fi MOTU, Metric Halo sau Creamware au mixer, EQ și procesare dinamică pe interfața firewire direct. Fără calculator. Calculatorul servește doar de interfață grafică pentru mixerul virtual. Se numește mixer pentru monitorizare. Adică practic un mixer digital fără latențe. Mă rog cu latențele convertoarelor AD/DA adică ceva de genul 200 microsecunde (0,2 milisecunde) daca interesează pe cineva așa ceva. Au EQ cu 4 parametrice și dinamică (Comp/Gate/Exp/Lim) pe fiecare canal. Dar mixerele respective sînt foarte basic. Au rutare basic aproape ca un mixer analogic. Doar 4-8 busuri care pot fi rutate pe orice ieșire și cam atît. Sînt mixere folosite pentru monitorizare în timpul inregistrărilor. Fără canale virtuale, fără subgrupe, practic odată ce ai mai multe microfoane pe un set de tobe, de exemplu, ai o problemă, trebuie grupate, un set de suflatori, trebuie grupați, un set de sintetizatoare, etc. Eu am de exemplu 3 grupe de voci. 4 voci pentru cor, si cîte 2 voci alte 2 grupe. Plus 3 voci separate.

Ca sa nu mai zic că la RME - unul din fabricanții de top nici cele mai scumpe produse nu au nimic pe mixerul de minitorizare. Doar o rutare basic și atît, nici măcar procesare basic, nici EQ măcar. Doar gain.

La interfețele sub 800 $ nu există oricum mixer, cu EQ și procesare pe interfață. Exista însă plăci PCI - Creamware (Sonic-core) de exemplu, care oferă destule la un preț mai mic (700 euro). Dar asta însemnă soluții PCI - deci calculatoare desktop. E adevarat că astfel interfața firewire dispare din ecuație, dispare și latența din firewire, mai rămîne doar cea din calculator. Teoretic o asemenea placă poate mixa în timp real în jur de 24 de canale foarte echipate (channel strip plin ochi cu EQ, dinamică), plus rutare pe subgrupe, plus 6 canale de FX (in funcție de procesor suportă 2-6 reverburi). O solutie elegantă și foarte corectă audio. Se aude bine adică. Na, sînt nemți și chiar dacă nu luăm în seama mașinile nemțești, trebuie să luăm în seama cîteva softuri nemțești de gen Cubase, Nuendo, RME, etc. De fapt CreamWare - Sonic-Core e o soluție fantastică pentru că pe E-Bay găsești plăci mai vechi de ale lor (Luna, PowerSampler, Electra și Pulsar) la prețuri  foarte bune. Și Sonic-Core oferă upgrade la softul lor de nouă generație SCOPE pentru toate plăcile astea. Mi se pare incredibil. Poți face rost astfel de o placă mai mult decît ok cu tot felul de intrări și cu un pachet soft extraordinar sub 400 euro. Împreună cu o extensie pe ADAT optic Behringer ADA 8000 de 200 euro obții 10 canale intrare și 10 ieșire pe 24 biți și transformi orice desktop într-un studio de înregistrare/mixare capabil. E adevărat că găsești și RME dar fără soft. Și pachetul Scope care merge doar pe hardware Creamware-Sonic-Core valorează foarte mult.



Cît de mult e mult - despre latențe și toleranțe. Am intilnit puțini oameni care să sesizeze diferența între 10 milisecunde - latența naturală a sunetului în aer pe distanța de 3,4 metri - și 20 milisecunde - latența totală a sistemului digital  interfață firewire + calculator + sunetul 3,4 metri în aer. De fapt nu am intilnit pe nimeni care sa fie deranjat în așa fel încît sa aibă probleme cu cîntatul. Urechea se adapteaza relativ repede. E adevarat că pentru cîntatul într-o sală mică printre spectatori apare problema sunetului direct amestecat cu cel amplificat. Dar ca spectator  iți trebuie o ureche foarte antrenată ca să simți problema și (imi asum afirmația) în funcție de interfață (preamplificatoare+convertoare) și de compresoarele folosite sună mai muzical. Uau????? Deja asta e din alt articol.

Un avantaj enorm al latențelor din sistemul virtual e că nu mai apar microfonii. E deajuns cea mai mică latență pe care o suportă perechea interfață-calculator ca să elimini microfoniile. La 32 de samples (adică 0,72 milisecunde) + 2,5 milisecunde firewire deja nu mai apar microfonii decît dacă te străduiești să le provoci și numai pe joase.





Software - DAW. Ce software? Aici e aici. 

DAW - Digital audio workstation e în general un soft pentru creat și editat muzică pe calculator. Mai puțin pentru mixat sau procesat sunet în timp real. În ultimii ani tot  mai multă lume a început să folosească perechea interfață+calculator la tot felul de lucruri pentru care nu au fost original gîndite printre care și mixatul/procesatul în timp real. Latența a fost inițial principalul impediment pentru că acum 7-8 ani doar calculatoarele adăugau încă minim 15-20 milisecunde în lanțul acustic. Acum s-a ajuns la lațente de ordinul 6-7 milisecunde pe tot lanțul acustic digital.



De ce ai nevoie de un DAW cu mixer bun 



Pentru mix live ai nevoie de stabilitate, aici pică multe din softurile consacrate - gen Sonar, Cubase, Nuendo, Samplitude. Cubase nu suportă latențe mici ASIO (sub 192 samples). Am încercat mai multe variante printre care și Cubase LE, Cubase Esential care se presupune că se mișcă mai bine pentru că nu sînt așa încărcate. Degeaba, motorul softului nu permite așa ceva. 



Ai nevoie de latență 0. Aici mai pică cîteva dintre care notabil e chiar SAC a lui SAW. Culmea sa faci un mixer software pentru mixat live care introduce 7 milisecunde latență. 

Bineînțeles că nu există latență 0 și că o parte din latență este din DAW. La interfețele PCI aproape toată latența este din DAW. În general un soft bun are nevoie doar de 64 samples (la 44,1 KHz asta înseamnă 1,4 milisecunde) sau 96 samples (2,2ms) pentru prelucrare normală. 



Ai nevoie de viteză. Pare ciudat dar unele DAW-uri nu suportă să lucreze în mod ASIO 96 de samples(2,2 milisecunde - la 44,1 sample-uri pe milisecundă). Am găsit unele care nu vor sub 128 samples. Adică aprope 3 milisecunde. Prea mult deja numai pentru DAW. 3 ms + 3 sau 4 ms pe firewire deja adormim. 96 samples este fereastra de timp de care are nevoie DAW-ul pentru lucru (rutări, procesări dinamice, EQ). Se poate coborî pînă la 32 samples dar nu pe windows XP obișnuit. O parte din timp e furat de sistemul de operare pentru operații banale de care nu ai nevoie. De accea ai nevoie de un XP modificat. 



Ai nevoie de rutări. Orice soft ai folosii te lovești de aceleași probleme. Subgrupe, canale virtuale, FX, Aux. Fiecare iese prin altă parte sau reintră în circuit de mai multe ori. Deci nu merge cu DAW gen Vegas, Acid sau Ableton Live. Bine, dacă mixezi o ghitară și o voce merge cu orice, nu despre asta e vorba. 



Ai nevoie de controler MIDI. Un BCF 2000 care costă 100 și ceva de euro. În general se folosesc 2 ca să ai imediat la îndemînă 16 canale.(Deși virtual BCF-ul îți pune la îndemînă 32 canale) DAW-ul trebuie să-l recunoască ușor și să-l mapeze ușor. Dacă stai de fiecare dată să mapezi 16-32 canale pe un controller MIDI turbezi. Ableton Live e foarte bun la asta, în rest însă e pentru altceva. 



Ai nevoie de un mixer virtual cu fadere lungi. Dacă se poate pe tot ecranul. Aici cad aproape TOATE DAW-urile. Niciunul nu a fost facut pentru așa ceva. Foarte puține (mai puțin de 6 cred) au fereastra mixerului detașabilă. Și mai puțin de 3 au fereastra dimensionabilă pe verticală, Cubase/Nuendo de exemplu permite doar pe orizontală. 



Preț. Știu sîntem în Romania, aici totul e gratis. De aceea am și pus pe ultimul loc prețul. 

Continuare în partea 3

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu